خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

خودباوری تصویر ذهنی و درونی ما از استعدادها و ضعف‌های خودمان است. مفهومی که رابطه مستقیم و نزدیکی با موفقیت دارد و جنبه‌های مختلفی از زندگی روانی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین یادگیری اصول و روش‌هایی برای تقویت این باور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که افراد در جستجوی موفقیت و پیشرفت باید انجام دهند. اگر باورهای منفی نسبت به توانایی‌های خودتان دارید و یا نگرش ثابتی به خودتان ندارید، حتما در این باره با متخصصان روانشناسی صحبت کنید تا در طی جلسات به یک نقطه امن برسید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟

خودباوری یعنی چه ؟

خودباوری مفهومی نگرشی است که از تصویر ذهنی ما در مورد مهارت‌ها، استعدادها، محدودیت‌ها و به‌طورکلی نقاط قوت و ضعف خودمان ناشی می‌گردد. کسی که به خودباوری رسیده شخصی با اعتمادبه‌نفس بالا است که ویژگی‌ها و تجارب زندگی‌اش را شناخته، آن‌ها را پذیرفته و در جهت بهبود کاستی‌ها و تقویت توانایی‌هایش حرکت می‌کند. چنین فردی با آگاهی مناسبی که از خود و توانمندی‌هایش دارد انتظارات و اهداف واقع‌بینانه‌ای در نظر می‌گیرد. همچنین ازآنجاکه از محدودیت‌ها و ضعف‌های خود نیز آگاه است، از انتقاد دیگران ناراحت نمی‌شود و روابط اجتماعی مؤثری برقرار می‌کند.

می‌توان خودباوری را به‌عنوان قدرتی بسیار قوی و نامحدود در نظر گرفت که به ما در طی کردن مسیر موفقیت و خوشبختی بر اساس آرمان‌های شخصی‌مان کمک می‌کند و باعث می‌شود در هنگام روبرو شدن با سختی‌ها و یا شکست خوردن در میانه راه، به یاد نکات مثبت شخصیت خود بیفتیم و دست از تلاش برنداریم.

خودباوری چه اهمیتی دارد ؟

برای هر انسانی که می‌خواهد طعم خوشبختی و آرامش را بچشد و یا به اهداف بزرگی که برای آینده‌اش تعیین کرده برسد، داشتن خودباوری کاملاً ضروری است. درصورتی‌که به خود باور نداشته باشیم رسیدن به آرزوهایمان تصوری ناممکن خواهد بود، فرصت انجام اقدامات جدید را از خود دریغ می‌کنیم و باور می‌کنیم که قادر به انجام کاری نیستیم. برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

در چنین حالتی نباید از دیگران هم توقع داشت که چیزی جز همین باور را در مورد ما داشته باشند. آن‌ها چیزی را در مورد ما می‌بینند که خودمان با رفتار و گفتارمان در مورد خود نشان می‌دهیم. افکار منفی و سمی خودمان و دیدگاه اطرافیان که در رفتارشان جلوه می‌کند باعث می‌شود به‌مرور احساس حقارت کنیم و حتی ممکن است مانند هزاران انسان دیگر به داخل چاه افسردگی سقوط کنیم.

ولی درصورتی‌که خودباوری ما زیاد باشد، نحوه برقرار کردن ارتباط‌مان با دیگران سازنده و مفید می‌گردد، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهیم، در برابر موانع و فشارهای زندگی مقاومت و شایستگی باکیفیت‌تری از خود نشان می‌دهیم و بدین طریق احساس امنیت بیش‌تری می‌کنیم. نفوذ و جذابیت ما برای اطرافیان‌مان بالا می‌رود و می‌توانیم برای آنچه در زندگی حق خود می‌دانیم بجنگیم.

نتایج رسیدن به خودباوری

خودباوری یک تجربه درونی و تصوری ذهنی است که هر فرد به‌طور منحصربه‌فردی آن را تجربه می‌کند. همان‌طور که سایر باورها و تصورات ما روی نحوه رفتار و احساسات ما تأثیر می‌گذارند، خودباوری نیز تأثیر بسیار زیادی روی نحوه رفتار و ارتباطات ما با مردم و نیز هیجاناتی که در مورد خود و دنیا تجربه می‌کنیم، دارد. همچنین داشتن خودباوری رابطه مستقیمی با رسیدن به موفقیت دارد.

البته باید توجه کرد که عده زیادی در دنیا به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند اما همه آن‌ها به خودباوری نرسیده‌اند و همین یکی از دلایل افسردگی و حتی خودکشی بسیاری از افراد سرشناسی است که می‌شناسید. این افراد باوجود پیشرفت‌های چشمگیر، در حقیقت نتوانسته‌اند لذت دستاوردهایشان را بچشند، زندگی آرام و خوشبختی‌ای که برایشان معنی داشته باشند را تجربه نکرده‌اند و درنهایت خود را افرادی حقیر و شکست‌خورده می‌بینند.

تقویت خودباوری

کسی نمی‌تواند باعث شود احساس حقارت کنیم مگر اینکه خودمان به آن باور داشته باشیم، همچنین کسی هم نمی‌تواند باعث شود احساس خود ارزشمندی و خودباوری داشته باشیم مگر اینکه خودمان این باور را نسبت به خودمان احساس کنیم؛ بنابراین راه تغییر این باورها تنها در دست خودمان است.

‌راه هایی برای افزایش حس خودباوری

شناختن و پذیرفتن خود و دنیا

باید با محدودیت‌ها و استعدادهای خود آشنا شویم. در مورد آنچه می‌توانیم در دنیای پیرامونمان تغییر دهیم و آنچه در کنترل ما نیست آگاهی داشته باشیم و به تمام این موارد به‌عنوان حقایقی که نیاز به انکار یا احساس خجالت داشتن ندارد، احترام بگذاریم. هیچ انسانی کامل نیست ولی زمانی که بتواند نقص‌های خود را در کنار نقاط قوت خود به‌عنوان یک کل واحد در نظر بگیرد می‌تواند به سمت انسان کامل شدن قدم بردارد. حتما مقاله باورهای محدود کننده را بخوانید.

قبول مسئولیت خود

باید نتایج خوب و بد تصمیمات گذشته را بگیریم و قبول کنیم که کسی بیشتر از خودمان در مورد آن‌ها مسئول نبوده است. همچنین باید درباره تصمیمات و انتخاب‌هایی که اکنون و در آینده نیز پیش رو داریم احساس مسئولیت داشته باشیم و فراموش نکنیم که کسی جز خودمان قرار نیست ما را به آنچه که می‌خواهیم برساند.

تأیید کردن و حمایت خود

باید نیازها و خواسته‌هایمان را به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از ماهیت خود بپذیریم و با دلسوزی در پی یافتن راه‌هایی مناسب و منطقی برای ابراز آن‌ها در عین احترام به سایر مردم باشیم. باید سعی کنیم خودمان را همان جوری واقعاً هستیم بپذیریم و بر سر آنچه عقیده و باور خود می‌دانیم بمانیم.

باهدف زندگی کردن

داشتن هدف‌هایی هرچند کوچک در زندگی باعث می‌شود مسیر موفقیت را گم نکنیم و با موانعی که بر سر این راه وجود دارد خود را نباخته و متزلزل نشویم. هدفمندی در زندگی یکی از مهم‌ترین راه‌های از دست ندادن خودباوری است و رسیدن به پیشرفت‌های کوچک هم باعث می‌شود توانمندی‌های‌مان را به یاد آورده و احساس خوشنودی کنیم.

تعهد دادن به خود

باید به باورهای خود و نیز اهداف و آینده‌ای که برای خودمان در نظر گرفته‌ایم وفادار و متعهد شویم. برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم و فاصله بین آنچه اکنون هستیم و آنچه می‌خواهیم باشیم را کم و کمتر کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود و به چالش کشیدن باورهایتان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟





:: برچسب‌ها: خودباوری در روانشناسی یعنی چه ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: